8 maart 2018
Vooruitblik Sunday School ‘Het belangrijkste is dat we de mensen inspireren’ [interview]
De voorbereidingen voor de tweede editie van kindermodevakbeurs Sunday School zijn al in volle gang. Wat kunnen we verwachten tijdens deze zomereditie? Bengels sprak met Rob de Vos, mede-oprichter van Sunday School.
Hoe kijk je terug op de eerste editie van Sunday School?
“Uitermate positief. Toen Market by Kleine Fabriek stopte kreeg Stefan Flint van agentschap Flint Brands vaak de vraag: hoe ga je je merken nu presenteren? Beiden wisten we heel duidelijk hoe we een beurs wilden organiseren.
Dat wilden we anders doen dan de bekendere beurzen: het moest toegankelijk zijn en we wilden inspireren in een gave omgeving. Zo is Sunday School geboren.” “Vooraf was het plan om met 30 merken samen te werken, uiteindelijk zijn we met 80 merken gestart. Het doel was om bezoekers en exposanten tevreden te laten terugkijken op de beurs, en dat is gelukt. We hebben een enquête gehouden onder standhouders en bezoekers en de uitkomsten waren boven verwachting. Bezoekers vonden het druk, gezellig, de respons was positief. Wij kijken zelf ook terug op een geslaagd evenement dat hopelijk voor de nodige inspiratie heeft gezorgd.”
Hoe gaat de tweede editie eruit zien?
“Die vindt plaats op zondag 1 juli. Ditmaal dus weer één dag, geen twee dagen. Dat wilden we zelf graag en 84% van de ondervraagden gaf daar de voorkeur aan. Ook breiden we uit: er komen een grote en een kleine hal bij. We willen gefaseerd uitbreiden en Sunday School niet opblazen; dus doen we alles langzaamaan. Tijdens de eerste editie stonden er zowel bekende als opkomende merken, naar die verhouding willen we de tweede editie ook goed kijken.”
Op welke manier?
“We willen naast de wat kleinere merken ook een aantal internationaal bekende merken toevoegen. We zijn al benaderd door Nederlandse, Belgische en Duitse merken die geïnteresseerd zijn en ook internationale winkeliers informeren wanneer de beurs plaatsvindt.” “Wat betreft het aantal exposanten geldt: vol is vol. Dat is lastig, want we zien nu al dat we zeer waarschijnlijk een aantal mensen moeten teleurstellen. Dat was de eerste editie ook wel zo, maar toen pas tijdens de laatste twee weken. Nu zijn er wekelijks merken die informatie willen of een plek willen reserveren. Sowieso zijn alle merken die er de eerste editie bij waren gegarandeerd van een plek, zij hebben ons het vertrouwen gegeven die eerste keer.”
Hoe ziet het programma eruit?
“Daar wil ik nog niet te veel over kwijt. De vorige keer was er een gastspreker en een modeshow, de shows komen in ieder geval terug. Het is een zomereditie dus we trekken een gedeelte van het buitenterrein erbij.” “Het belangrijkste is dat we de mensen inspireren, dat doen we onder andere door een thema aan deze zomereditie te koppelen, momenteel zijn we achter de schermen bezig om daar vorm aan te geven. Dat gebeurt ook door het merkenaanbod, waarbij we retailers buiten de gebaande paden proberen te laten kijken. De voorbereidingen zijn in volle gang, zodra we meer nieuws hebben zullen we dat zeker weer laten weten.”