Een onderdeel van SundaySchool dat al vanaf het begin bestaat en elke editie weer veel bezoekers trekt, zijn de modeshows! Onder andere georganiseerd door het team van JustbyManon. Het team van JustbyManon bestaat uit 3 personen: Manon, Rosanna en Sonja.

Manon Laarhoven is de oprichtster van JustbyManon en nauw betrokken bij alles wat met de modeshow te maken heeft.

Tijd dus voor een interview met deze powervrouw!

Hoe ben je bij SundaySchool terecht gekomen?

Toen Rob en Stefan nog met de plannen bezig waren om hun eerste SundaySchool te organiseren belden ze mij of ik eens wilde meedenken. We spraken af in de Fabrique waar Rob en Stefan vol enthousiasme vertelden dat de SundaySchool meer dan een beurs moest gaan worden. Het doel was om winkeliers na een dagje SundaySchool geïnspireerd naar hun winkel terug te laten gaan. Uiteraard kon daar een fantastische modeshow niet bij ontbreken. Toen we in de Perserij stonden en ik de vraag kreeg of ik die modeshow dan “even” wilde organiseren, kon ik alleen maar ja zeggen. Achteraf ook het allerbeste antwoord dat ik kon geven, want ik geniet nog steeds van het organiseren van de shows.

Wat doe je naast SundaySchool nog meer? 

Ik ben in 2011 gestart met JustbyManon.nl, een kindermodeblog met de laatste trends op kindermode gebied. Jarenlang hebben wij daarop dagelijks inspiratie blogs geschreven over kindermode. Na zo’n 6 jaar  was JustbyManon uit haar jasje gegroeid als ‘blog’  en wilden we meer dan onze 60 K volgers op social media inspireren. Als fotograaf en stylisten organiseren wij naast de modeshow nu ook events in kinderkledingwinkels en doen wij styling shoots voor merken, kinderkledingwinkels en webshops. Kortom, wij hebben alle kennis in huis om elk merk zijn eigen identiteit te geven. Een top job!

Wat heb je hiervoor gedaan?

Voordat ik JustbyManon startte werkte ik bij ID Retail, dit was een franchisenemer van Bestseller. Deze franchisenemer opende binnen 5 jaar zo’n 30 nieuwe vestigingen van Vero-Moda, Only, Vila en Pieces. Hierdoor groeide mijn baan in korte tijd uit van Rayon Manager van 4 filialen naar een baan waar ik verantwoordelijk was voor het aansturen van al het management personeel van de winkels. Daarnaast was ik verantwoordelijk voor de inkoop van zo’n 30 vestigingen. Na de geboorte van mijn eerste zoon (2006) was het bedrijf zo gegroeid dat ik de mogelijkheid kreeg om een aparte inkoopafdeling op te zetten en stuurde ik de Rayon Managers van alle filialen van ID Retail aan. Ik heb in die jaren zoveel Retail kennis opgedaan en daarnaast geleerd om qua inkoop altijd voorruit te kijken. Die ervaring uit de damesmode heb ik meegenomen naar de kindermode en heeft tot het succes van JustbyManon geleid.

Wat komt er allemaal kijken bij het organiseren van de modeshows?

Heb je even? We starten ongeveer 3 maanden voor de SundaySchool met een kick-off meeting. Samen met Rob, Stefan, Roel en Huub hebben we dan een brainstorm sessie over het thema. Deze meeting leidt vaak tot mooie en grootse ideeën.  Daarna benader ik samen met mijn team de merken en selecteren we de modellen. Doordat de nieuwe collecties van de merken soms maar een paar dagen voor de SundaySchool binnen komen  is  het stylen de show echt een last minute klus . Een dag vóór de show ontvangen wij de kleding op de locatie en hangen wij alle 200 outfits klaar voor dé modeshows. Dan is het bijna showtime.

Je werkt voor de modeshow samen met Roel Ruyten. Hoe zijn jullie taken verdeeld?

Roel houdt van de spotlights daarom regelt hij alles aan de voorkant van de show. Denk daarbij aan choreografie, licht en muziek. Ik organiseer alles aan de achterkant van de modeshow en heb contact met de merken, modellen, visagie en het kappersteam.

Hoeveel modellen lopen er mee met de modeshows? En hoe worden deze modellen geselecteerd?

We hebben de afgelopen 3 edities een vrij vaste modellen crew gehad van zo’n 25-30 modellen. Helaas worden kleine modellen groot, waardoor we met de #jbmmodels op Instagram een scouting hebben gedaan om ons modellenteam voor deze editie te selecteren.  Naast een groot aantal vaste gezichten zullen jullie op 30 juni 2019 ook veel nieuwe modellen op de catwalk gaan zien.

Hoeveel mensen werken er tijdens de modeshow achter de schermen?

Tijdens de voorbereiding van de modeshow is iedereen heel erg gefocust op zijn taak binnen de modeshow, maar zodra de dag van de show aanbreekt zijn we één groot team. De mensen van de Fabrique bouwen de locatie om tot … ( dat blijft nog even een verrassing)  en om 9:00 uur is de zaal klaar voor catwalk trainingen van Roel. Claire Garlund zorgt voor een heerlijke ‘summer feeling’ vanuit de speakers. De visagist ( Shareen) en het kappers team ( Wanda en Nicole) maken de 30 modellen nog mooier dan ze al zijn. Uiteraard is er vanuit de Fabrique ook veel hulp voor het licht en geluid en worden we voorzien van een heerlijke lunch. Tijdens de show is er 1 begeleider per 2 modellen om ze achter de schermen te helpen met omkleden. De ouders van de modellen zijn ook onze toppers, want die genieten ook van het “achter de schermen” meekijken en helpen. Rosanna en Sonja staan tijdens de show in contact met Roel om de modellen op het juiste moment de Catwalk op te gooien. En ik style op het laatste moment de outfits nog even af. Het is best een geoliede machine achter de schermen, maar we zijn ook heus wel eens achter een model aangerend die in de verkeerde outfit de catwalk op wilde stappen. Oeps!

Waarom mogen de bezoekers de modeshows niet missen?

We willen je inspireren, maar je mond mag ook openvallen van verbazing. In 30 minuten tijd showen de 25 modellen ongeveer 100 outfits van zo’n 20 merken. Collecties waar een verhaal achter zit, waar met bloed, zweet en tranen keihard aan gewerkt is. Prachtige modellen, perfecte styling, swingende muziek en een gemoedelijk sfeertje. Ik mag nog niks verklappen over het geweldige thema, maar ik beloof je dat er over deze show nog heel lang nagepraat gaat worden! Je wil er gewoon bij zijn!

Zien we jou 30 juni om 12:30 en 13:45 uur?

Wat hoop je dat er ooit in de toekomst nog gaat gebeuren met de modeshow?

Qua plannen hebben wij altijd mooie ideeën ‘voor later’ op de plank staan. De plannen gemaakt voor editie 2 die toen nog een brug te ver waren, gaan we tijdens de modeshow in deze editie waar maken. Als stylist zou ik dolgraag nog een keer een aantal runs tijdens de modeshow willen stylen met merken in de mix. Hiermee kunnen we dan de bezoekers laten zien dat je door middel van verschillende merken en stylen te mixen een eigen identiteit kunt creëren binnen je winkel of webshop.

Welk merk zou jouw ultieme droom zijn als je die nog eens in de modeshow zou kunnen hebben?

Ik ben al ontzettend trots op de merken mix die we de afgelopen 3 edities over de Catwalk hebben gehad. Kleine opkomende merken gecombineerd met grote nationale en internationale merken. Ik vind het vooral belangrijk dat we een breed aanbod kunnen showen tijdens de modeshow zodat het inspirerend is voor alle SundaySchool bezoekers.

Wat is jouw persoonlijk favoriete kledingmerk, waarvan je heel graag zou willen dat ze nog eens kinderkleding zouden gaan maken?

Ik ben dol op American Vintage met hier en daar een beetje fun en prints uit de collectie van o.a. Essentiel Antwerp. Ik zie wel een mix van die twee voor me als een kinderkleding merk!

Je hebt 3 zoons, welke soort kleding dragen zij graag?

Mijn drie zoons ( 8-11-13) zijn échte denim boys aan het worden. Een coole black skinny, het perfecte T-shirt met raw edges , kekke hoodie of sweater en dat gecombineerd met een paar hippe sneakers! Ik merk steeds meer dat de jongste twee hun grote broer als inspiratiebron zien. Zijn stijl is net zoals veel pubers heel basis. Gelukkig kiest hij wel voor kwalitatief mooie items die door details en afwerking wel bijzonder zijn.

Je doet ook styling- events en –opdrachten met JustbyManon. Kun je een gouden stylingtip geven voor winkeliers die klanten willen adviseren?

Dat je missie tijdens een styling ‘de klant verrassen’ moet zijn. Of wij nu online of  in de winkel stylingadvies geven, we willen altijd iets laten zien dat de klant of volger nog niet gezien heeft.

Volgende week spreken we met Roel Ruyten, de man die verantwoordelijk is voor alles wat we aan de voorkant van de modeshows zien.