We zijn onze reeks ‘gezichten achter SundaySchool’ begonnen met Rob de Vos, mede oprichter van SundaySchool. Hij vertelde dat hij de beurs samen met Stefan Flint is begonnen.

Stefan is de man is die het allereerste idee had dat er iets nieuws moest komen op het gebied van kindermodebeurzen in Nederland en daarvoor benaderde hij Rob de Vos.

Hoog tijd dus om vandaag Stefan Flint aan het woord te laten.

Rob vertelde dat jij hem benaderd hebt om samen te starten met SundaySchool? Hoe ben je precies op het idee gekomen?

Ik ben zelf agent van kinderkleding merken en ik heb altijd met onze merken op de beurs gestaan, vroeger was dat nog de No Kidding in Houten en vervolgens is dat de Kleine Fabriek in de RAI geworden. Ik heb veel aan de beurs te danken en we hebben een aantal hele goede edities gedraaid, ik ben mede daarom een enorme voorstander van beurzen. Direct contact met je klanten en je laten inspireren en motiveren is wat op een beurs gebeurd.

Een klein jaar voordat de organisatie van de Kleine Fabriek de stekker eruit trok, was ik in De Fabrique, onze huidige locatie, en ik was gelijk enthousiast. Wat een sfeer hing daar! Ik zei tegen een vriend van mij die erbij was, “als je hier wat mooie kleding-rekken neerzet in combinatie met de juiste verlichting en muziek, dan heb je al een top beurs”. Een klein jaar later was het zo ver, de Kleine Fabriek stopte ermee en ik heb het gelijk opgepakt. Na een paar dagen heb ik Rob de Vos, mijn huidige compagnon, gebeld om mij bij te staan en dat heeft goed uitgepakt.

Hoe hebben Rob en jij elkaar leren kennen?

Rob had zijn eigen merk Jake Fischer en toen hij met een kidscollectie begon, zijn wij dat vanuit FlintBrands gaan verkopen. Het was een fijne samenwerking en zodoende hebben we altijd contact gehouden, met als resultaat een gezamenlijke onderneming SundaySchool.

Hoe zijn jullie op de naam SundaySchool gekomen?

We hebben een lange lijst met namen gemaakt en deze laten circuleren onder onze vrienden en collega’s. Die mochten een ranking maken. Daaruit is SundaySchool gekozen.

Wat heb je hiervoor gedaan? 

Ik ben vanaf 1999 als zelfstandig agent begonnen, onder de naam FlintBrands. Ons eerste merk was het surf-label Oxbow. Daarna volgden er meer mooie merken, meestal van Nederlandse komaf. Daarvoor heb ik de verkoop gedaan bij Rags Industrie en daarvoor de volwassen lijn van Pepe Jeans. Altijd als basis sales gedaan dus.

Wat is tot nu toe je beste herinnering aan SundaySchool?

De dagen en weken na de beurs zitten wij in ons verkoop seizoen. Dan komen alle klanten weer bij ons in de showroom en kunnen dan rustig hun verhaal doen. De sfeer is dan meestal gelijk goed, omdat de mensen een fijne dag hebben gehad. Zo komen er nog steeds klanten naar mij toe om mij te feliciteren met het succes van SundaySchool. Hoe gaaf is dat?

Wat weten de mensen nog niet over SundaySchool?

Dat deze steeds weer een verrassing zal zijn en nooit hetzelfde. Blijf dus komen en val niet in slaap.

Wat vind jij het hoogtepunt van SundaySchool?

Oei, dat zijn er meerdere. Maar wat zeker erg lang blijft hangen na elke editie, zijn de blije mensen die vol inspiratie en motivatie, aan het eind van de beursdag huiswaarts keren. Dat is mooi!

Hoe kijk jij aan tegen de veranderingen in de markt op het moment?

We zijn allang weer uit de crisis, echter zal de detailhandel nooit meer worden zoals die was. Als ondernemer moet je altijd flexibel blijven en wanneer het voorspoedig gaat, zul je moeten opschalen en waken voor de kwaliteit en zo. Ook als het wat lastiger is. Zorg ervoor dat je aan de bal blijft en niet bij de pakken gaat neerzitten. Durf te veranderen en durf ook met minder genoegen te nemen. Ik zie ondernemers die geen cent over houden, maar wel op zondag of in de avond uren, met hun vrienden en familie de winkel aanpakken, schilderen, behangen, noem maar op, en zo de klant en zichzelf blijven inspireren.

Consumenten gaan veel bewuster kopen en als winkelier moet je daar op in spelen. Ik zie veel nieuwe ondernemers die het begrijpen en exact snappen waar de “nieuwe consument” naar op zoek is. Er zal wat meer schaarste komen en zowel ondernemers als consumenten gaan dan hun best doen om de juiste producten te bemachtigen. Dat zal de marge ten goede komen. Merken zelf hebben een enorme rol in dat geheel, die moeten ook keuzes maken aan wie zij hun producten leveren.

Wat verwacht jij van de toekomst van SundaySchool?

We werken er met zijn allen keihard aan om een succesvol evenement neer te zetten en elke laatste editie is weer bepalend voor de volgende. Buitenlandse merken hebben ons ook in hun vizier en komen steeds meer deelnemen. Ik zie de toekomst van SundaySchool dus zeer zonnig in.

Volgende week stappen we over naar de organisatie van de modeshow, ook een zeer bepalend onderdeel van SundaySchool en zullen wij Manon Laarhoven interviewen.