25 jaar het is een jubileum! Niet iedereen kan zeggen dat ze een 25 jarig jubileum hebben. Zeker niet in een tijd als die waar we nu in leven waarin alles sneller, beter en anders moet. Dan zijn er toch altijd veel onzekerheden en veranderingen op allerlei gebieden. Een merk dat 25 jaar bestaat dat verdient het wat ons betreft zeker om in het zonnetje gezet te worden.

Het Nederlandse kinderkledingmerk NONO bestaat dit jaar 25 jaar!

Vandaar dat we vandaag verschillende vragen stellen over het ontstaan, de groei en het succes van het merk aan Karlijn Kragting. Karlijn Kragting is al 17 werkzaam als concept designer/design manager bij NONO.

Hoe is NONO indertijd ontstaan/ begonnen?

NONO is begonnen als een ‘No-nonsense’ kindermerk voor babies, jongens en meisjes. In een tijd waarin er veel kleurrijke, bonte kindermerken was NONO een opvallende tegenhanger: Er werd meer gekeken naar wat er in de volwassen mode gebeurde. Kleuren waren soberder, maar details altijd verfijnd en creatief.

Welke groei heeft NONO doorgemaakt?

NONO heeft zich ontpopt tot een kindermerk met een eigen visie. Je bestaat niet zomaar 25 jaar. We zijn een consistent en betrouwbaar merk. Er zijn tijden geweest waarin we qua omzet groter waren. Dat zouden we graag weer willen, maar de markt is veranderd en er zijn ontzettend veel merken bijgekomen. Groei zit voor ons ook in het steeds weer maken kwalitatieve, duurzame en mooie producten. Daar ligt elk seizoen weer een grote uitdaging.

Hoe hebben jullie de markt zien veranderen in de 25 jaar?

Er zijn veel meer kindermerken dan in de tijd dat NONO begon. Er is dus meer concurrentie. Daarnaast is de mode minder uitgesproken geworden: Er is meer van hetzelfde. Dat maakt het lastiger om je te onderscheiden. Toch probeert NONO trouw te blijven aan haar eigen verhaal en eigen stijl. Daar krijgen we ook waardering voor.

Wat is de kracht van NONO dat jullie al 25 jaar succesvol zijn?

Zoals elk modemerk zijn er tijden waarin het succes niet op kan en tijden waarin je op nieuw op zoek moet naar jouw unieke kansen in de markt. Ik denk dat NONO goed is blijven schakelen, maar ook een uniek en eigen gezicht heeft behouden. We hebben een eigen visie op wat we willen neerzetten: Onze missie is om jonge meiden te helpen zoeken naar hun eigen identiteit, ondersteunt met hun eigen mode-stijl.

Daarnaast hebben wij kwaliteit hoog in het vaandel. We willen dat onze producten echt een tijdje mee gaan. Geen fast fashion, maar producten waar je echt een tijdje mee doet.

Hoeveel mensen werken er inmiddels bij NONO?

We werken in een compact team van twee designers, twee mensen die de productie begeleiden en een aantal verkopers in binnen- en buitenland.

NONO maakt deel uit van Jolo Fashion. Het overkoepelende bedrijf dat van alles faciliteert.

De kleding is in die 25 jaar uiteraard veranderd. Maar is er een duidelijke NONO signatuur die al die jaren hetzelfde is gebleven?

NONO heeft zeker een eigen handschrift: Dat zit hem in speciale details en in nieuwe vormen. Dat kunnen subtiele naadverwerkingen zijn, maar ook een bijzonder silhouette. Dit hangt af van de collectie en het tijdsbeeld. We ontwikkelen ook veel dessins en artworks zelf.

Jullie zijn begonnen als merk met kleding voor baby’s, meisjes en jongens. Wat is de omkeer geweest om NONO alleen voor meiden te laten zijn en daarnaast nieuwe merken op te richten?

Omdat we gemerkt hebben dat onze visie het beste aansluit bij meiden. Zij zijn al op jonge leeftijd bezig met mode. Hebben daar ook hun eigen ideeën over. Dat inspireert ons en wij proberen hen op onze beurt te inspireren. Wij bieden een kader waarbinnen zij op zoek kunnen naar hun eigenheid.

Hoe bepalen jullie elk jaar weer de trends, de ontwerpen en de prints?

We kijken naar wat er in de volwassen mode gebeurd. We shoppen in binnen- en buitenland, maar we hebben ook voelsprieten ontwikkeld voor nieuwigheden en tendensen. We kijken altijd en overal om ons heen naar dingen die een inspiratiebron kunnen zijn. Dat kan ook een waanzinnig leuk type op een station zijn, een mooie tentoonstelling of een prachtige foto.

Wie bedenkt de concepten?

We maken analyses vanuit voorgaande seizoenen: Wat was goed en wat niet? Toch hebben we bij NONO geleerd dat we ook vooruit moeten kijken en nieuwe dingen moeten brengen. Concept designers zetten de concepten (kleuren, stoffen en sfeer) uit, gebaseerd op mode-trends en geïnspireerd door shopping trips, markt- en beursbezoeken etc etc.

Komen er nog speciale acties of andere bijzondere dingen om de 25 jaar te vieren?

Ja, we zijn met de voorbereiding van verschillende acties bezig: We willen echt stil staan bij dit mooie jubileum. Over de acties kan ik nog niet al teveel verklappen. Houd onze social media in de gaten…daar blikken we in ieder geval terug op 25 jaar NONO…

We willen ook onze trouwe NONO klanten verrassen.. dat gaan we op ludieke, feestelijke wijze doen.