“Hoe doen grote shops dat toch?”, is een vraag die veel nieuwe of kleine ondernemers zichzelf stellen. Wij willen een aantal van jullie vragen graag beantwoorden en hebben daarom contact gezocht met Kixx International. Bij Kixx International horen de stenen winkel Kixx Kidswear in Alkmaar, Kixx Online en Olliewood. Kixx mag met recht een grote speler op de markt van de kindermode genoemd worden.

Hoe vaak hebben jullie SundaySchool al bezocht?

Vanaf de eerste editie! Dit wordt onze 4e visit.

Wat vinden jullie het leukst aan SundaySchool?

Heel veel merken bij elkaar, lekker positief sfeertje, makkelijk bereikbaar en goed en gratis parkeren.

Waar kijken jullie het meest naar uit op 30 juni?

Alle nieuwe collecties bekijken natuurlijk! En het is ook altijd gezellig om iedereen weer even kort te spreken.

Waar letten jullie op tijdens de beurs?

Wat is er nieuw? Waar is het druk? Wat spreekt ons aan?

Hebben jullie inkoopafspraken staan tijdens SundaySchool? Of zijn jullie vooral op zoek naar nieuwe merken?

Wij maken geen inkoopafspraken en zijn altijd op zoek naar nieuwe merken.

Welke stands gaan jullie wel naartoe en welke slaan jullie over?

In principe kijken we alles, maar sommige merken die minder interessant zijn voor ons slaan we wel over.

Hoe bepalen jullie de merkenmix die jullie in de (online)winkel hebben?

Wat hebben we al? Passen deze merken nog bij ons? Hoe hebben die merken het afgelopen seizoen gedaan? Gaan we plussen of juist minder inkopen? En als we nieuwe merken zien: past het echt bij ons en onze klanten en zijn de voorwaarden in orde?

Hoe onderscheiden jullie je van de andere (online)winkels?

Kixx laat kids zien wie ze zijn en is er om je eigen stijl te ontdekken. Dus of je nu een stoer kindje hebt of eentje die graag in de spotlights staat; voor elk type kind is er een passende en unieke outfit te vinden. We zijn geen generieke webshop met veel items, Kixx heeft een persoonlijkheid. We willen dat de klant iets voelt bij Kixx, en dat kan volgens ons alleen als je het persoonlijk maakt.

Wat doen jullie online om jullie klanten te inspireren?

Om kleding te kunnen verkopen is het van belang de klant de gelegenheid te bieden zich te oriënteren en bovenal inspireren. Dit doen we op verschillende manieren. Zo delen we dagelijks de leukste content op onze social kanalen en hebben we sinds kort een lookbook geïntrigeerd in onze shop! Het lookbook is gevuld met foto’s van klanten om anderen te inspireren. Daarnaast zijn de foto’s shoppable, dus wanneer je een toffe outfit ziet kun je de items direct shoppen.

Hoe is het om de combinatie te hebben van een stenen winkel en een webwinkel?

Consumenten willen online, mobile en in-store winkelen. En dat kunnen wij de klant bieden! Daarom willen we dat de fysieke winkel en de webshop elkaar versterken om zo o.a. de loyaliteit te verhogen.

Hoe lang bestaat Kixx al en hoe is de winkel ontstaan?

Kixx Online is de grote zus van Kixx Kidswear, de stenen winkel die bijna 20 jaar geleden is ontstaan vanuit de passie voor kinderkleding van eigenaresse Jacqueline. Back in the 90’s was shoppen uitsluitend voorbehouden aan de winkelstraten, maar de 00’s eenmaal gepasseerd kwam er met de opkomst van het internet een alternatief bij. Online shoppen werd steeds gebruikelijker, ook voor kleding. En dus bestormde Kixx het web! Daarnaast werken er inmiddels 36 mensen bij Kixx dus dat geeft wel aan hoe we gegroeid zijn.

Overal om ons heen horen we ‘de markt verandert’. Wat merken jullie daarvan?

Ja, dat merken wij zeker! Er wordt door de klant steeds meer ready to wear gekocht, waardoor het seizoen korter lijkt te worden. Ook is er veel meer transparantie in de markt door de vele online aanbieders waardoor de afprijzingen ook vaak vroeger op gang komen en zeker niet meer ongezien gedaan kunnen worden. Wij proberen steeds meer het 100-dagen principe te gebruiken, als een item na 100 dagen nog niet een bepaalde doorverkoop heeft bereikt, prijzen we het af met een klein percentage. Gelukkig zien de leveranciers ook dat de retail het zwaar heeft en zijn er wel vaak leuke samenwerkingsdeals te maken. Daarnaast zien we dat een goede zichtbaarheid en leuke, verrassende content op social media ook heel veel oplevert. Samenwerkingen met influencers worden steeds belangrijker.

Hoe gaat Kixx om met die verandering? Hoe zien jullie de toekomst van Kixx?

Bij Kixx staan we nooit stil! Zo hebben we dit seizoen onze huisstijl vernieuwd. Het idee was om de achtergrond van Kixx meer naar de voorgrond te brengen om te laten zien wie we precies zijn. Dat is tegelijk ook de payoff: ‘laat zien wie je bent’ Dat is waar het voor ons om draait, Kixx laat kids zien wie ze zijn en is er om je eigen stijl te ontdekken. We hebben de nieuwe huisstijl en het logo ver doorgevoerd, zelfs de verzendverpakkingen hebben nu een gave print met oogjes erop. En de dozen kunnen kinderen omtoveren tot een kijkdoos of een masker, heel leuk! Qua inkoop zoeken we steeds meer de samenwerking op met de leveranciers, we zullen het toch samen moeten doen!

Interview met Inkoper Karen Vriesman en Online Marketeer Samantha Laan.