Hoe doen andere ondernemers in de kindermode het toch? Dat is een vraag die vaak gesteld wordt en waar we op de website van SundaySchool graag antwoord op willen geven. Vandaag hebben we dan ook deze vraag en nog veel meer vragen gesteld aan Christel van Beek, eigenaresse van Leff! Kinderkleding in Bergeijk. Benieuwd hoe Christel het allemaal doet? Moeder zijn en een eigen winkel hebben? Lees dan snel verder…

Hoe vaak hebben jullie SundaySchool al bezocht?

dit wordt de 3e keer. Vorig jaar zomer zijn we niet geweest omdat we toen naar Playtime Parijs gingen.

Wat vinden jullie het leukst aan SundaySchool?

Ik vind de locatie en de sfeer erg mooi en goed. En steeds meer merken nemen deel.

Waar kijken jullie het meest naar uit op 30 juni?

We hopen wat leuke nieuwe merken te spotten.

Waar letten jullie op tijdens de beurs?

We merken dat de prijzen in ons segment steeds belangrijker worden en ik vind het zelf belangrijk dat het niet op elke hoek van de straat ligt. Dat blijkt vaak wel een lastige combi. Om de prijzen te kunnen drukken zijn er vaak veel verkooppunten of grote orders nodig.

Hebben jullie inkoopafspraken staan tijdens SundaySchool? Of zijn jullie vooral op zoek naar nieuwe merken?

We zijn vooral op de beurs om laagdrempelig rond te kijken. En ja, altijd op zoek naar wat moois en nieuws. We hebben een afspraak gepland staan met BESS. Dit omdat het om het wel of niet bestellen van een pakket gaat. Wij en de vertegenwoordigster zitten langer in de auto dan dat er tijd nodig is om een beslissing te nemen.

Welke stands gaan jullie wel naartoe en welke slaan jullie over?

Eigenlijk proberen we overal even te kijken, maar mocht heel druk zijn op een stand en verkopen we dit merk in de winkel, dan loop ik vaak voorbij en bekijk ik het wel bij de inkoopafspraak.

Hoe bepalen je de merkenmix die jullie in de winkel hebben?

Zoals ik al eerder zei; de prijs is erg belangrijk. En ik wil graag wat anders aanbieden dan mijn directe collega’s. Dus we zoeken ook altijd naar mooie krenten in de pap waardoor we net even een iets ander assortiment hebben. Daardoor kunnen we ook wat andere combinaties maken.

Hoe onderscheiden jullie je van de andere winkels?

Door het zoeken naar de krenten in de pap waardoor we net even een ander assortiment hebben dan andere winkels. En door foto’s te posten op Social Media.  Ik gebruik eigenlijk nooit beeldmateriaal van leveranciers. Juist omdat iedereen dat doet. Mensen zien dan niet meteen van wie de foto is. Doordat ik dagelijks foto’s post maar altijd mijn eigen foto’s herkennen mensen het ondertussen als “van Leff!”

Wat doen jullie online om jullie klanten te inspireren?

Door de eigen gemaakte foto’s te plaatsen op social media. Ook vind ik het erg leuk om setjes te maken van verschillende merken bij elkaar. Daardoor is het dan vaak niet het geijkte, maar daardoor trigger je ook de mensen om naar de winkel te komen. Mensen weten bij ons ook dat we naast “standaard” combinaties van 1 merk ook vaak wat door elkaar mixen.

Hebben jullie alleen een stenen winkel of verkopen jullie ook online?

Nee alleen een stenen winkel, al verkoop ik steeds vaker kleding via een prive-berichtje op insta.

Wat is de reden voor deze keuze?

We hebben tot een jaar of 5 geleden ook een webshop gehad. De foto’s en dergelijke maakte ik dan in de avonduren. Maar nadat ons eerste kindje geboren werd merkte ik dat het lastiger werd om het, naast de stenen winkel, allemaal bij te houden. We hebben de webshop toen goed tegen het licht gehouden om te kijken of we er echt iemand voor konden aannemen maar dat was niet echt rendabel. Toen hebben we besloten om ermee te stoppen en lekker de focus op de stenen winkel te leggen. Ook best fijn eigenlijk als je dan ’s avonds niet de druk voelt om nog 200 foto’s te bewerken.

Hoeveel mensen werken er bij Leff!?

Naast mijzelf, werken er 2 parttimers en een weekendhulp.

Hoe lang bestaan jullie al en hoe is de winkel ontstaan?

In 2020 bestaan we 15 jaar. Ik heb hiervoor 9 jaar in de dames- en herenmode gewerkt, maar had altijd de droom om voor mezelf te beginnen. Toen hier in  het dorp een pandje vrij kwam, heb ik mijn kans gegrepen.

Overal om ons heen horen we ‘de markt verandert’. Wat merken jullie daarvan?

Ik ben er van overtuigd dat dit zo is. Zeker ten opzichte van zo’n 10 jaar geleden. Toen was het aanbod wat in je winkel hing, het aanbod. Nu komt de consument al binnen met zijn mobieltje op zoek naar wat ze online hebben gezien. Ook wordt er minder vooruit gewinkeld. Ze willen kleding die meteen draagbaar is en niet wat nog 3 maanden in de kast moet hangen, want de kans dat je het tegen die tijd ergens met korting kunt kopen is heel reëel.

Hoe gaan jullie om met die verandering? Hoe zien jullie de toekomst van de winkel?

Ik probeer een gedeelte op voororder in te kopen en de rest tijdens het seizoen bij te sturen met kleine, onbekende merkjes. Zo heeft de consument steeds vernieuwing en “ready to wear” kleding. En het voordeel van de wat kleinere labels is dat het niet overal verkrijgbaar is en dat het niet bij de grote internetketens ergens halverwege het seizoen al in de sale hangt. Ik doe dit nu al een paar seizoenen en in combinatie met social media merk ik dat mensen bereid zijn naar je winkel te komen voor iets bijzonders. En nu kan ik ook wat beter inspelen op het weer en de vraag van de consument. Dit is iets wat ook de cijfers weer ten goede komt. Ik hoop dit in de toekomst steeds meer en vaker te doen.

Leff Kinderkleding
Hof 88a
5571 CC Bergeijk