16 januari 2018

SundaySchool: de langverwachte boost voor de kindermodebranche

Toen Kleine Fabriek vorig jaar aangaf dat de kindermodebeurs ermee zou stoppen, zaten veel vertegenwoordigers met de handen in het haar. Waar kan je nu nog je collecties tonen en nieuwe inkopers aanspreken? Rob de Vos en Stefan Flint sprongen op zondag 14 januari 2018 met de nieuwe beurs Sunday School in het ontstane gat, met een overweldigend positief resultaat. “We hadden gehoopt dat het zou lukken, maar dit hadden we nooit verwacht.”

Een oude fabriek in het industriegebied van Utrecht wordt overspoeld door een stroom goed geklede kinderen. De één met een grote afro, de ander met het haar strak in de gel. Ze hebben net meegelopen met de modeshow van Sunday School en dragen de kleding van de exposerende merken. Een gemoedelijke en bruisende sfeer hangt in De Fabrique. Niet alleen door de spelende kinderen, maar ook door de positiviteit van de exposanten en de bezoekers.

Een nieuwe kindermodebeurs was hard nodig. De Kleine Fabriek was namelijk al een tijd op zijn retour en de sfeer zat er niet meer helemaal in. De organisatie trok dan ook vorig jaar de stekker eruit en liet merken en inkopers achter zonder enige vervanging. “Stefan [Flint, van Flint Brands] en ik hebben ervoor gekozen om samen een platform op te richten voor de Nederlandse kindermodebranche”, legt Rob de Vos, onder andere oud-eigenaar van kindermodemerk Jake Fischer en medeoprichter van Sunday School, aan Bengels uit. “We hadden allebei geen ervaring in het organiseren van een beurs en vonden het al geweldig als er dertig merken zouden staan. Uiteindelijk zijn dat er tachtig geworden in ongeveer 65 stands, verspreid over acht hallen.” Nog groter had gekund en daar waren ook genoeg aanmeldingen voor, maar dat zou volgens De Vos een te groot financieel risico worden.

“We hebben van tevoren gezegd dat we pas blij zijn als zowel de bezoekers als de standhouders met een tevreden gevoel naaSunday School 2018-01 (8)r huis gaan en energie uit de dag hebben gehaald. Als je weet hoeveel positieve berichten we na de beurs hebben gekregen, dan kunnen we niet anders dan enthousiast zijn. Dit kan ook alleen maar door het team om ons heen – Manon, Roel, Huub, Claire, Matthijs en zo kan ik nog wel even doorgaan – en de medewerking van De Fabrique, maar ook de merken die er vanaf moment één vertrouwen in hadden.”

Frisse wind

Sunday School is een welkome frisse wind is in de kindermodebranche. De stands zijn niet te hoog, de inrichting is speels en de locatie is goed bereikbaar. Iedereen die we spreken zou zonder twijfelen dan ook nog een keer naar de beurs komen. “Het voelt minder als een beurs en meer als een evenement met de locatie, de inrichting en de muziek”, vindt Leonie van Wijk van Euretco. “Iedereen is enorm enthousiast, de sfeer is goed en de dag was ook voor ons zeer succesvol.”

Ook Ellen Jamart van agentuur Trotstar heeft niets anders dan positieve woorden: “Wij hebben een interessante dag gehad en heel wat contacten kunnen leggen. Bij Trotstar verkopen we nichemerken en ik zie dat de juiste personen daarvoor hier naartoe komen. Dat was op Kleine Fabriek op een gegeven moment niet meer zo, dat werd te commercieel en de bezoekersaantallen liepen daar terug.”

Aanduiding hallen

De enige kritiek die we in de wandelgangen opvangen – en zelf ook merken – is de onduidelijke aanduiding van de hallen. Kleine gangetjes zitten in hoekjes verstopt, waardoor je ze maar al te makkelijk over het hoofd ziet. “De aanduiding van de hallen was inderdaad niet goed”, vindt medeoprichter De Vos zelf ook. “Daar hebben we een fout gemaakt. We hadden online een plattegrond, maar dat bleek niet goed genoeg uit te pakken. Dat gaan we sowieso verbeteren.” Beginnersfouten zullen er altijd bij horen.

Schoenen

Het valt ook op hoe weinig schoenenlabels er te vinden zijn op Sunday School. De Vos legt aan Bengels uit dat hij wel kinderschoenenmerken gesproken heeft, maar ze allemaal een reden hadden om niet te komen. “De één had zijn eigen distributieplan, de ander liet het in het midden en weer een ander kond pas in januari aangeven of ze konden, maar toen zat de beurs al vol. Ik heb heel graag dat er schoenenmerken bij komen, want ik denk dat het goed is als een kinderwinkel ook een keuze heeft in schoenen. Dat geldt overigens ook voor sportmerken. Nu waren Icepeak en Luhta aanwezig, maar er zullen er in de toekomst zeker meer bij komen.”

Twee dagen

Sunday School wordt door sommigen geprezen omdat het op maar één dag georganiseerd wordt, waardoor de stroom bezoekers ook een stuk geconcentreerder is. Anderen zien juist liever twee dagen met een vroegere sluitingstijd (in plaats van 20.00 uur). Hoe de openingstijden er volgende editie uit gaan zien, kan De Vos nog niet zeggen: “We moeten eerst evalueren en horen wat iedereen wil. De doelstelling van Sunday School is om iets te brengen waar mensen behoefte aan hebben. Als blijkt dat er behoefte is aan meerdere dagen, dan zullen we dat serieus overwegen. Maar Sunday School heet niet voor niets Sunday School.”

Volgende editie

De volgende editie van Sunday School zal geen kopie worden van zondag 14 januari 2018. Naast dat er verbeterpunten worden doorgevoerd, zal de organisatie de beurs ook op andere punten veranderen. “Een winkel moet ook verrassen dus ik vind dat wij dat als Sunday School ook moeten doen”, legt De Vos uit. “Daarnaast zijn we ook in gesprek met een aantal grotere kindermodemerken om hen volgende keer ook naar de beurs te krijgen. Dat maakt het bereik van de winkeliers die je trekt groter. Een inkoper uit Düsseldorf stapt veel sneller in de auto hier naartoe als er ook wat meer internationaal bekende labels staan, maar we zullen ons zeker ook blijven focussen op de kleinere, opkomende merken. Daar moeten we een goede mix in vinden.” Ook zal de volgende editie waarschijnlijk groter worden, waarbij gecontroleerd groeien een must is. “We willen de sfeer en opzet behouden.”